pesztra

2010.09.29. 09:00

Hosszú időn keresztül nem találkoztam ezzel a szóval. Aztán egyszer csak valaki elszólta magát előttem, hogy pesztrára bízta a gyermekeit, és hirtlen feje tetejéra állt a világ, mert egyrészt nagyon megörvendeztetett, másrészt viszont nem bírtam felfogni, hogy az emberek miért használják sokszor a sokkal hosszabb és kiejhetetlenebb babysittert a pesztra helyett. Én mindenképp a pesztrára szavazok.

A lényeg:
A pesztra szegény családból való 12–14 éves kislány. Legfőbb feladata a gyerekgondozás volt.

Elsősorban gazdák, urak alkalmazták vagy ott volt rá szükség, ahol az anya betegeskedett, esetleg nagyon elfoglalt volt. Munkája a kisgyermek gondozása, öltöztetése, etetése volt. Néha a gyermekruhákat is ő mosta. Kb. 4 éves korig fogadtak a kisgyermek mellé pesztrát. A pesztra járandósága nagyon csekély volt, tulajdonképpen az eltartásért s egy-két ajándékért, ruhadarabért szolgált.

A pesztra szó mai napig használatos a köznyelvben, ennek megfelelően jelentése folyamatosan hozzásímult az kor szokásaihoz és igényeihez, vagyis nem csak a tehetősek veszik igénybe és nem feltétlenül fiatal lányokat kérnek fel.

- Jaj, de szerencsétlen vagyok, jaj a lábam szakadt volna le, hogy gyalog bemöntem ezér e - sírta. - Úgy gondoltam, kis csikót vesz az ember, az osztán megnyől, lesz nekem kis pesztra a gyerek mellé. De nem ér semmit, semmit se ér ez a hasos. Így megvert engem az Isten.
Móricz Zsigmond. Árvácska


Eredete: valószínüleg déli szláv, közelebbről szlovén jövevényszó (pêstrnja).  Jelentése eredetileg gyermekgondozó nő. A szó a szláv pest gondoz, nevel ige származéka.

A szó elsősorban nyelvjárásainkban él, de a köznyelv is ismeri. 

A pesztra szó jelentése és eredete.
Forrás: Magyar Néprajzi Lexikon, Zaicz G. Etimológiai szótár

A bejegyzés trackback címe:

https://mondtakvolt.blog.hu/api/trackback/id/tr942243574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása